Seniort par argumenterar med hantverkare under hemmarenovering.

Vad gör jag om jag hamnar i tvist med en hantverkare?

Uppstår en konflikt på grund av fel i hantverkarens arbete är det bra att ha koll på dina rättigheter. Här förklarar vi vad konsumenttjänstlagen säger, hur du reklamerar en tjänst och vad som händer om företaget går i konkurs.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Senast uppdaterad: 28.07.2023

När ett fel inträffar i hantverkarens arbete behöver det inte betyda att du har råkat ut för en oseriös firma. Ibland handlar det helt enkelt om att hantverkaren begått ett misstag, att något fallit mellan stolarna under en överlämning eller att din och hantverkarens tolkning av en beskrivning skiljer sig åt.

Om hantverkaren emellertid orsakat skador, brutit mot ert avtal eller på annat sätt gjort ett dåligt jobb har du rätt att reklamera arbetet. Då kan du begära att hantverkaren åtgärdar bristerna eller täcker eventuella kostnader för att fixa felet.

Konsumenttjänstlagen skyddar dina rättigheter

Konsumenttjänstlagen skyddar dina rättigheter som konsument. Lagen är tvingande och anger grundläggande villkor och skyldigheter hantverkaren har gentemot dig som beställare.

När gäller konsumenttjänstlagen?

Konsumenttjänstlagen gäller för:

  1. arbete på lösa saker (till exempel lagning av möbler).
  2. arbete på fast egendom, byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten (till exempel golvläggning, målning eller takbyte).
  3. förvaring av lösa saker (till exempel möbelmagasinering).

Källa: Konsumenttjänstlagen (1985:716)

Så säger konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen ställer krav på att hantverkaren ska utföra sina tjänster på ett fackmannamässigt sätt. Den anger även att det är hantverkaren som ska tillhandahålla det nödvändiga materialet (förutsatt att inget annat är avtalat) samt agerar utifrån dina intressen i samråd med dig.

Hantverkaren är också skyldig att avråda dig om en tjänst inte anses vara av rimlig nytta, till exempel på grund av ett ovanligt högt pris. Sådant kan ibland vara svårt att förutspå innan arbetet påbörjas, men även under arbetets gång är hantverkaren skyldig att informera om priset plötsligt spås bli markant högre än det ni avtalat.

Om hantverkaren gjort ett dåligt jobb eller inte utfört arbetet på ett fackmannamässigt sätt har du enligt konsumenttjänstlagen rätt att klaga till hantverkaren. Du kan då begära att hantverkaren åtgärdar felet. Du kan även kräva ersättning för eventuella skador eller extra kostnader som uppstått på grund av felet.

Hur du reklamerar en tjänst

1. Uppmärksamma felet så fort som möjligt

Du bör informera hantverkaren om ditt klagomål så fort som möjligt efter att felet upptäckts. Sker reklamationen inom två månader från upptäckten av bristerna kan du vara säker på att reklamationen gjorts inom skälig tid. Väntar du längre än så är det inte säkert att reklamationen kommer att godtas.

Gäller reklamationen emellertid arbete på fast egendom kan tidsfristen vara uppemot 10 år. För övriga tjänster är reklamationstiden upp till 3 år. Särskilda bestämmelser kan dock gälla utifrån angivna garantier eller dylikt.

2. Dokumentera bristerna

Du bör dokumentera felet noga, till exempel genom bilder och filmer som tydligt visar bristerna. Dokumentationen kan utgöra viktigt underlag för att påvisa felen till hantverkaren eller som bevisning i en eventuell tvist.

Skriftliga beskrivningar kan även komplettera eller ersätta bilderna om felen är svåra att visa visuellt.

3. Ta kontakt med hantverkaren

Informera hantverkaren om dina klagomål skriftligt, till exempel genom e-post eller sms. På så sätt kan du lättare bevisa att reklamationen skedde inom rimlig tid. Redogör för vad felet är, varför du anser att hantverkaren är ansvarig och hur du förväntar dig att felet ska åtgärdas eller kompenseras.

Tänk på att spara alla kvitton, avtal, korrespondens med hantverkaren och annan dokumentation som kan tänkas vara relevant för att påvisa felet och eventuella extra kostnader det medfört.

4. Bestrid fakturan eller håll inne betalningen

Om du har rätten på din sida och det finns fel i hantverkarens arbete har du rätt att hålla inne hela eller delar av betalningen som säkerhet. Den delen av betalningen du håller inne ska motsvara kostnaden för att åtgärda felet.

Väljer du att bestrida din faktura eller hålla inne med delar av betalningen är det viktigt att du skriftligen meddelar hantverkaren om detta och varför du gör det.

Exempel: Bestrida faktura

Maria har renoverat badrummet och blivit fakturerad 50 000 kronor av hantverkaren. När Maria inspekterar arbetet märker hon att duschväggen är felmonterad. Efter att ha kontaktat andra hantverkare i branschen får Maria veta att det hade kostat cirka 5 000 kronor att åtgärda felet.

Maria betalar då hantverkaren 45 000 kronor och håller inne med de sista 5 000 kronorna. Samtidigt meddelar Maria skriftligen hantverkaren om felet i arbetet och att hon håller inne med delar av betalningen tills felet är avhjälpt.

Efter reklamationen

Om hantverkaren godkänner reklamationen

Väljer hantverkaren att godkänna reklamationen har hantverkaren rätt att få möjlighet att åtgärda felet. Det är därför viktigt att du inte försöker fixa felet själv eller direkt anlitar en annan firma. Får inte hantverkaren möjlighet att avhjälpa felet kan du nämligen riskera att förlora din rätt till ersättning.

Hantverkaren är skyldig att åtgärda felet utan kostnad för dig som beställare inom skälig tid. Vad som anses som skälig tid varierar från fall till fall beroende på omständigheterna.

Har hantverkaren själv inte möjlighet att åtgärda felet har du rätt att ersättas eller hålla inne med betalning motsvarande den summa det kommer kosta att anlita en annan hantverkare för att avhjälpa felet.

Om hantverkaren inte godkänner reklamationen

Det kan hända att hantverkaren inte tycker att arbetet är utfört felaktigt, eller att felet beror på omständigheter som inte har att göra med brister i hantverkarens arbete.

Kommer du och hantverkaren inte överrens kan du ta hjälp av en oberoende part, till exempel en annan hantverkare, en besiktningsman eller någon annan sakkunnig. Denne kan då göra en bedömning om ansvaret för att avhjälpa felet ligger hos hantverkaren eller inte.

Om hantverkaren fortfarande inte godkänner reklamationen eller inte besvarar dina meddelanden kan du få ditt ärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Kom ihåg att spara alla meddelanden mellan dig och hantverkaren, bilder på bristerna eller annan dokumentation som kan användas som bevisning.

Företaget har gått i konkurs – vad ska jag göra?

Har företaget du anlitat gått i konkurs är det dessvärre ofta svårt att få pengarna tillbaka. Exakt vad som gäller beror på omständigheterna och var i processen arbetet befinner sig.

Du är skyldig att betala de delar av arbetet som utförts fackmannamässigt – antingen till hantverkaren eller till konkursboet. Finns det däremot arbeten som utförts felaktigt har du rätt att hålla inne med motsvarande summa som det kommer kosta dig att anlita en annan hantverkare för att åtgärda felet. Kom ihåg att spara all dokumentation och bilder på bristerna som bevisning.

Har företaget gått i konkurs innan de påbörjat arbetet har du också rätt att hålla inne betalningen. Har du däremot redan betalat för hela eller delar av arbetet, trots att det inte är färdigställt ellet är utfört felaktigt, är chanserna att få tillbaka pengarna små.

Konsumentvägledning och juridisk rådgivning

Den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument erbjuder kostnadsfri vägledning vid köp av varor och tjänster och kan informera dig om vilka rättigheter du har som konsument.

Du kan även vända dig till den kommunala konsumentvägledningen. Där kan du få hjälp med personligt stöd och kostnadsfri rådgivning. Söker du någon som kan företräda dig i en tvist gentemot hantverkaren kan du även kontakta en jurist med kunskap inom konsumenträtt.

Vad kan jag göra för att undvika tvist med hantverkaren?

I många fall är det svårt eller till och med omöjligt att förutse en konflikt med hantverkaren. Det finns dock vissa råd du kan följa för att se till att förutsättningarna är så optimala som möjligt för ett smidigt och tryggt samarbete.

Att detaljerat beskriva dina önskemål, skriva tydliga avtal och jämföra flera olika hantverkare är några tips som kan hjälpa dig undvika oseriösa firmor och välja rätt hantverkare för jobbet.

Läs även artikeln 10 tips när du ska anlita hantverkare för fler råd som kan hjälpa dig hitta en erfaren, skicklig och prisvärd hantverkare.

Jämför flera hantverkare nära dig